הגישה התנהגותית - שיעור מס' 1

מטרות תיאוריה משימה ביבליוגרפיה אתרים רלוונטים מצגת מצגת
הורדת קובץ WORD

מטרות השיעור

היכרות עם הגישה ההתנהגותית בלמידה.

פיתוח יכולת ישום הגישה בסיטואציות מחיי ביה"ס.

משימות בחירה

בחרו אחת מהמשימות ושלחו את תשובותיכם לפורום (תשובה אחת לכל 3 סטודנטיות) או אלי . בתגובותיכן, ציינו את המשימה שאותה בחרתן.

בחר/י אחת מהמשימות הבאות:

  1. בחרי מושג חדש בתיאוריה שעניין אותך במיוחד וחברי "סיפור" (להלן דוגמא לסיפור – מצגת סיפור הצפרדעים)
  2. חברי שאלה שלדעתך מתאים שתופיע בבחינה
  3. הכנס לאתר של ביה"ס אמית והדגם כיצד עקרונות הגישה ההתנהגותית באים לידי ביטוי בשיעורים המופיעים באתר.
  4. בחר התנהגות ספציפית שלך שאת/ה אוהב או אינך אוהב אצלך או אצל אדם אחר: התבונני, ובדקי:
    1. איזה גירוי מעלה את תדירות התגובה ?
    2. איזה חיזוק שלילי מעלה את תדירות התגובה ?
    3. איזה עונש מפחית את התגובה ?
  5. בחר התנהגות שאתה רוצה לטפח אצל חבר/ה או בן/בת או רע/רעיה בנה מערך חיזוקים שיטפח התנהגות זו.
  6. העלי/ה ארוע שבו נתת עונש, ואת/ה מתלבט באם העונש הולם אם לוא:
    • מה היה הארוע ?
    • מה היה העונש ?
    • האם הוא עומד בכללים המוצעים ע"י הגישה ההתנהגותית ?
  7. בחר 3 המושגים הבסיסיים הקשורים בתיאוריה ההתנהגותית והדגם את השימוש בהם בחיי ביה"ס.
  8. מורה בכיתה א' מבקשת ללמד את תלמידיה לצאת להפסקה בצורה הסודרת מבלי לדחוף איש את רעהו. כיצד היא יכולה לעשות זאת לפי הגישה ההתנהגותית ללמידה ?
  9. בכיתה י"א חלק מהתלמידים נוהגים לאכול בזמן השיעורים. כיצד יכול המורה להכחיד התנהגות זו על-פי הגישה ההתנהגותית ?
  10. למרות אזהרותיה של המורה ולמרות הסבריה, עדי מסכן את עצמו בזמן שהכיתה יוצאת לסיורים ולטיולים. כיצד יכולה המורה להגיב בצורה יעילה ורצויה ?
  11. מה בחומר הנלמד "נגע" בך, התחבר אלייך, שתפי אותנו במה שאת רוצה לשתף.
  12. הגישה ההתנהגותית ללמידה - הגיבי על המצגת.
  13. חברי 10 שאלות שמתאימות לכותרת "בחני את עצמך" לתיאוריה שנלמדה בשיעור זה.
    לכל שאלה תנתנה 4 אפשרויות בחירה ואחת מהן תהיה נכונה. השאלות יתמקדו בתתי נושאים שונים של התיאוריה שנלמדה באותו שיעור.


התיאוריה

למידה: תהליך שבעזרתו הניסיון גורם לשינוי יציב יחסית בהתנהגות או בפוטנציאל ההתנהגותי, יש להבדיל בין התנהגויות המצויות אצלנו באופן גנטי, מתוכנתות (הליכה, שפה, אכילה) לבין התנהגויות נרכשות (קריאה, כתיבה), וכן בין התנהגויות לא רצוניות שהן בחלקן אינסטינקטיביות (פחד, הסמקה, משיכה) לבין רצוניות (העדפות).

 

מנגנוני הלמידה: (מומלץ לקרא רק אחרי עיון מעמיק במצגות)

קיימים מספר מנגנוני למידה בעזרתם ניתן לתאר את רכישת ההתנהגות של בע"ח ובני האדם:

1.    התניה קלאסית .

v                   מחקרו  של פבלוב.

2. התניה אופרנטית / אינסטרומנטלית

v                   התיאוריה של ת'ורנדייק.

v                   התיאוריה של סקינר.

התניה קלאסית:

מנגנון למידה בסיסי המשמש כמעט את כל בעלי החיים ומסביר את ההתנהגות הרגשית הרפלקסיבית של בני האדם (תגובות כגון פחד, רתיעה, משיכה) ואת ההתנהגות הרפלקסיבית הלא רגשית של בעלי החיים, זהו תהליך פסיכופיזיולוגי שבו נלמד הרגל התנהגותי חדש: גירוי פיזיולוגי המלווה בגירוי מותנה מביא לתגובה התנהגותית, אם התהליך חוזר על עצמו מספר רב של פעמים, תיווצר התנייה (הסבר והדגמה בהמשך).

בסוף תהליך הלמידה נוצר קשר בין הגירוי המותנה לתגובה, כך שהגירוי המותנה בלבד, גם ללא נוכחות הגירוי הפיזיולוגי מעורר את תגובת האורגניזם.

מחקרו  של פבלוב:

פבלוב חקר את מערכת העצבים של הכלבים ואת תהליך הריור שלהם. הוא הבחין שהכלב שהאכיל התחיל לרייר כבר כשקלט גירויים שאינם קשורים לבשר עצמו כגון צלצ1ל הדלת הנסגרת, הופעתו של פבלוב עצמו בחדר וכו', הוא בנה מודל שמסביר את התופעה והגדיר את עקרונותיו.

המודל:

גירוי בלתי מותנה (בשר) ¬ ¬ ¬ ¬ ל תגובה בלתי מותנית (ריור)

גירוי מותנה (אור) ¬ ¬ ¬ ¬ ?

גירוי מותנה (אור) + גירוי בלתי מותנה (בשר) ¬ ¬ ¬ ¬ תגובה בלתי מותנ1ת (ריור)

גירו'" מותנה (אור) ¬ ¬ ¬ ¬ ¬ תגובה מותנית (ריור)

המודל מבוסס על קשת הרפלקס -  קישור בין גירוי לתגובה, כששניהם הכרחיים.

פבלוב הסיק שקיימות שלל התנהגויות רפלקסיביות אצל בע"ח והאדם שיכולות להתקשר לשלל עצום של גירויים ניטרליים ע"י הצמדת הגירויים הנייטרליים לגירויים בלתי מותנים בזמן (חצי שניה לפני) ובמקום.

עיקרון ההצמדה: ככל שהגירוי המותנה יופיע קרוב יותר מחצי שנייה לבלתי מותנה כך למידת התגובה המותנית (ההתניה) תהייה נמוכה יותר. אם הג"מ יופיע אחרי הגב"מ לא תירכש כמעט תגובה מותנית.

אצל בע"ח: מודל זה מסביר התנהגויות רפלקסיביות ותגובות לגירויים שהם לכאורה חסרי ערך.

אצל בני האדם: מודל זה מסביר התנהגויות רפלקסיביות שקשורות לצרכים הבסיסיים (משיכה לאוכל, שתייה, מין, פחד, רתיעה, בריחה, רגשות).

ע"י בדיקת ההיסטוריה של ההצמדות ניתן להסביר תגובות של בע"ח ובני אדם לגירויים שהם לכאורה נייטרליים. לדוגמה, כל הגירויים שנקשרים להיצמדות התינוק אל האם (ריחה, קולה וכו') מקבלים ערך של משיכה מצד התינוק ואילו כל הגירויים שנקשרים לפציעה בפיגוע (ישיבה באוטובוס. ריח שריפה וכו') מקבלים ערך של פחד מצד הנפגע ומסבירים את חרדתו.

 

עקרונות המודל:

1.  רכישת התניה - קיימות 4 צורות הצמדה אפשריות של הגירוי הבלתי מותנה לגירוי המותנה:

א.  התניה מאוחרת: כשהגירוי הבלתי מותנה מופיע בסוף הגירוי המותנה (הכי יעיל).

ב.   התניה בו-זמנית: כשהגירוי הבלתי מותנה ניתן ביחד עם הגירוי המותנה.

ג.   התניה עוקבת: כשהגירוי הבלתי מותנה ניתן לאחר סיום הגירוי המותנה.

ד.   התניה לאחור: כשהגירוי הבלתי מותנה ניתן לפני הגירוי המותנה.

2.  הכחדה - Extintion - לאחר שההתניה נרכשה, אם לא מצמידים מפעם לפעם לגירוי המותנה את הגירוי הבלתי מותנה, ההתניה נחלשת. אצל בע"ח ההכחדה מהירה יותר מאצל בני אדם, שהתגובות הרגשיות שלו עמידות מאוד בפני הכחדה. קישור למצגת

3.  התחדשות ספונטנית - תגובה שהוכחדה לגמרי יכולה לחזור ולהופיע בפתאומיות, דבר המורה על אחסון ההתניה במקום כלשהו. אם מצמידים בזמן ההתחדשות הספונטנית את הגירוי המותנה לגירוי הבלתי מותנה תתקבל מהר התניה חדשה.

4.  הכללה - האורגניזם מגיב גם לגירויים מותנים הדומים לגירוי המותנה ולא רק לגירוי המותנה עצמו.

ככל שהגירוי דומה יותר לגירוי המקורי, כך התגובה דומה יותר לתגובה המקורית.

5.  הבחנה - כשבונים את ההתניה מלכתחילה בצורה מובחנת בעל החיים לומד להגיב לגירוי מסוים ולגירוי שונה ממנו לא.

6.  חסימה - לאחר שההתניה נרכשה, אם מצמידים לגירוי המותנה גירוי נוסף לא תתרחש תגובה לגירוי הנוסף. הסיבה, רק אם הגירוי היה מוצמד בשלב הלמידה לגירוי המותנה תתרחש תגובה גם לגירוי הנוסף .

7.  התניות מורכבות - ככל שמצמידים לגירוי המותנה יותר גירויים תתקבלנה הכללות גבוהות הותר, אך עוצמתן תהייה נמוכה יותר. לגירוי מסדר ראשון התגובה תהייה חזקה יותר מלגירוי מסדר שני.

 

שימושי המודל:

1. הסבר להתנהגויות של חרדה: חלק גדול מהפוביות נרכשות עקב הצמדה בלתי רציונלית של גירוי מפחיד אמיתי במקור לגירוי נייטרלי. כך גם לגבי משיכה.

בניסוי שעשה ווטסון הוכנס תינוק ("אלברט הקטן") ללול. נתנו לו דוב לשחק עימו והוא עשה כן. לאחר מכן הכניסו ללול ארנב והשמיעו מצלתיים כל פעם שהתינוק נגע בארנב. לאחר מס' התניות התינוק בכה וברח כבר כשקרבו אליו את הדובי ומאוחר יותר פיתח נוירוזה פוביה . פחד קיצוני מכל בע"ח ומכל חפץ רך וספוגי.

2.. גמילה מסמים ממכרים ומאלכוהול: ניתן לפתור את תופעת המשיכה לאלה ע"י הצמדת גירוי שלילי לגירוי המענג (ע"י מתן ערך של1לי לגירוי המושך) וכך לגמול את המכור.

3. טיפול בסטיות מיניות: מצמידים גירוי שלילי (זרם חשמלי) לגירוי שהמטופל נמשך אליו (תמונה של ילד ערום) וכתוצאה מכך הזקפה והמשיכה נעלמת.


התניה אופרנטית / אינסטרומנטלית:

מנגנון למידה המשמש את בעלי החיים והאדם ומסביר את ההתנהגות הרצונית. הלא רפלקסיבית, למידה ע"י התנייה אופרנטית נוצרת כאשר בעקבות התנהגות אקראית מופיעה תגובה מהסביבה. כשתגובה זו חוזרת על עצמה באופן סיסטמתי היא משמשת כחיזוק (חיובי / שלילי) שגורם לאורגניזם לחזק את ההתנהגות או להימנע ממנה.

 

ההתניה האופרנטית אצל בני אדם תלויה ב:

1. כושר החשיבה - הציפיות מהתוצאה והידע המצטבר בעקבותיה.

2. שפה - השימוש בה והבנת המסרים מאפשרים למידה ללא התנסות בחוויה עצמה.

3. הערכה עצמית - חיזוק עצמי או הענשה עצמית מסייעים ללמידה.

4. הבדלים אישיותיים - מיקוד שליטה פנימי (התניה חזקה) או חיצוני (הכל תלוי בגורמים חיצוניים - למידה חלשה)


להלן מצגת המדגימה את השימוש במושג.

 

התיאוריה של ת'ורנדייק:

ת'ורנדייק חקר את התנהגותם של החתולים ואת החוקיות שבה. הוא הבחין כי חתול שנכלא בקופסה מצליח לאחר כמה עשרות ניסיונות (לפי שיטת ניסוי וטעייה) לחזור על הפעולה שגרמה לו לפתוח את דלת הקופסה ולצאת ממנה. החתול מצליח לעצב התנהגות ולהפעיל את שריריו כך שיוכל להשתחרר, הוא ניסח את חוק האפקט: כל אורגניזם לומד ע"י יכולתו לבחון במנגנון של פידבק את התוצאה של ההתנהגות שבאה כתגובה לגירוי. כלומר, התנהגות האורגניזם נרכשת על סמך התוצאה שלה.

 

התיאוריה של סקינר:

סקינר התבסס על ממצאיו של ת'ורנדייק וחידד אותם באמצעות מחקר שעשה על יונים, הוא בנה את "קופסת סקינר" ובה היה על היונים להגיב בצורה מסוימת (ניקור על דוושה) כדי לקבל אוכל. תוך כמה עשרות פעמים הצליחו היונים ללמוד את ההתנהגות שהביאה להם את האוכל. בעקבות זאת ניסח את חוק החיזוק: חיזוק חיובי מגביר את הסתברות התגובה. הוא בנה מודל שמסביר את התופעה והגדיר את עקרונותיו.


המודל:

סקינר הסיק שתגובות האורגניזם תלויות בחיזוק מהסביבה. כתוצאה מהחיזוק בעל החיים מגיב: בתחילה בצורה מקרית ולאט לאט התגובה המחוזקת נעשית לתגובה הדומיננטית בסיטואציה.

מודל זה מסביר התנהגויות רצוניות, לא רפלקסיביות.

 

עקרונות המודל:

 

1.  עיצוב התנהגות - בעזרת חיזוק חיובי ניתן לעצב כמעט כל התנהגות, אפילו אם אינה חלק מהרפרטואר של האורגניזם.

2. הכחדה - Extintion -  לאחר שההתניה ברכשה. אם לא מצמידים מפעם לפעם את החיזוק החיובי לתגובה, ההתניה נחלשת עד לכדי הפסקה.  קישור למצגת

3.  התחדשות ספונטנית - תגובה שהוכחדה לגמרי יכולה לחזור ולהופיע בפתאומיות גם ללא החיזוק, דבר המורה על אחסון ההתניה במקום כלשהו.

4.  הכללה - בע"ח מכליל את החיזוקים, את ההתנהגויות ואת הגירויים המבחינים.

5.  הבחנה - כשבונים את ההתניה מלכתחילה בצורה מובחנת בעל החיים לומד להגיב לגירוי מסוים ולגירוי אחר לא, כלומר התגובה נעשית ספציפית לחיזוק.

6.  חיזוק ראשוני מול חיזוק משני - לכל בע"ח יש מספר חיזוקים ראשוניים שמגבירים את תדירות התגובה, לחיזוקים אלה צמודים חיזוקים משניים . גירויים נייטרליים שהיו צמודים בזמן ובמקום לראשוניים ולאחר זמן מה שולטים בהתנהגות כמו החיזוקים הראשוניים.

7.  חיזוק חיובי - כל אירוע שמעלה את הסתברות התגובה,

8.  חיזוק שלילי - כל אירוע שמעלה את הסתברות התגובה אם מסירים אותו.

קשורים בו 3 סוגי למידה:

א.  למידה מנוסה: כשהאורגניזם נמצא במצב בו הוא עלול להינזק, הוא ינסה לברוח.

ב.   למידת הימנעות: כשהאורגניזם חווה תחושה לא נעימה הוא לומד להיעזר ברמזים כדי להימנע ממצב זה.


ג.   חוסר אונים נלמד: כשבני אדם נמצאים במצבים שאין להם שליטה עליהם (אין ביכולתם לשנותם, להימנע מהם או לברוח מהם) הם לומדים שאין טעם להתמודד כי אין סיכוי.

9.  עונש -  כל אירוע שמוריד את הסתברות התגובה, ניתן מיד לאחר התגובה. האלטרנטיבות לעונש:

א. התעלמות מהפעולה השלילית - הילד לא זוכה לתשומת לב, מקבל תחושה לא נעימה, וסביר שיפסיק את הפעולה.

ב.   לימוד התנהגות אלטרנטיבית - הקניית רפרטואר חדש של התנהגויות במקום אלה שהוכחדו.

העונש אינו אופציה מועדפת ממספר סיבות:

א.  אין בו משום לימוד התנהגות אלטרנטיבית אלא רק שלילת התנהגות קיימת.

ב.   העונש יעיל רק בהקשר הספציפי בו ניתן (זמן, מקום ומעניש).

ג.   עונש יוצר עוינות אצל הנענש.

ד.   עונש שאינו מוצמד להתנהגות הלא רצויה גורם לתגובות מוכללות שאינן רצויות.

ה.  עונש גורם לנענש הזדהות עם המעניש. רצון לחקותו.

ו.    עונש ממקד את הקשב בתגובה שלילית. הנענש עשוי לפתח תפיסת עולם שלילית.

עונש יכול להועיל בהכחדת התנהגות רק כאשר:

א. הוא בעל עוצמה גבוהה ואז גורם להכחדה מיידית של התנהגות לא רצויה.

ב.   הוא בא מייד אחרי ההתנהגות שנועד להכחיד.

ג.   הוא מופיע עם חיזוק התנהגות חלופית.

10.    חיזוק לסירוגין - לאחר שנרכשה ההתניה ורוצים לשמור על ההתנהגות בצורה אופטימלית יש לחזק אותה לסירוגין.

סוגי החיזוקים לסירוגין:

א.  במרווח זמן קבוע - כששומרים על פרק זמן קבוע בין התגובה לחיזוק.

ב.   במרווח זמן משתנה - כשמשנים את מר1וח הזמן בין התגובה לחיזוק, אבל השינוי הוא בממוצע קבוע.

ג.   ביחס תגובה קבוע -          כששומרים על מספר קבוע של תגובות בין כל חיזוק.

ד.   ביחס תגובה משתנה - כשמשנים את מספר התגובות בין כל חיזוק, אבל השינוי הוא בממוצע קבוע. אופציה זו שומרת בצורה הטובה ביותר על הלמידה.

שימושי המודל:

1. ביו-פידבק: נמצא שבע"ח ובני האדם מסוגלים באופן מסוים לשלוט על פעילויות של מערכות אוטונומיות בגוף (הורדת לחץ דם, קצב לב וכו') אם נותנים להם חיזוקים חיוביים על התגובות הללו.

טיפול זה הוא מהיר ויעיל יותר מטיפול תרופתי.

2. כלכלת אסימונים: מתן אסימון כחיזוק חיובי לאנשים במוסדות סגורים מאפשר להם קבלת הטבות על התנהגות טובה ומסייע בעיצוב התנהגות חיובית.

3.  טיפולים נפשיים, בעיקר בפוביות: כשמזהים גירוי ספציפי שגורם לחרדה לא רציונלית, המטפל בונה מערך של חיזוקים חיוביים שמופעל בכל פעם שהמטופל מגיב בצורה מנוגדת לפוביה. לאט לאט ההתנהגות משתנה בהתאם לחיזוק עד שנעלמת, זהו טיפול ביהביורדסטי מהיר יחסית לטיפול קליני פרטני.

4. למידה מתוכנתת: מחלקים את הלמידה למספר שלבים ונותנים לאדם חיזוקים משניים על הצלחתו בכל שלב. בסיום הלמידה האדם מבצע שרשור של כל ההתנהגויות מתתי-השלבים לכדי התנהגות כוללת.

5.      למידה ממוחשבת: כשחומרי הלימוד מועברים ע"י מחשב שנותן חיזוקים בהתאם להצלחת הלומד.

 

יתרונות וחסרונות הגישה ההתנהגותית.

יתרונות:

  1. העלאת המוטיבציה ללמידה, ע"י מתן חיזוקים בונים:
    א. הגדרה מדויקת להתנהגות מבוקשת
    ב. חיזוק משמועתי לילד
    ג. נתינת החיזוק בסמוך לביצוע
    בו בזמן, על המחנך להיות ערני למינון מתן החיזוקים (חיזוק מלא/ חלקי).
  2. הצגת סוגי חיזוקים שונים, על מנת לייעל את השפעתם במצבים דינמיים.
    א. חיזוק חיובי/ שלילי
    ב. חיזוק מלא/ חלקי
  3. התאוריה מציגה את העונש באור שלילי, ומגבילה את השימוש בו ע"י כללים ברורים:
    א. העונש יהיה ברור ובעל עוצמה גבוהה
    ב. העונש יינתן מיד לאחר ההתנהגות שאותה רוצים להכחיד
    ג. מתן העונש לא יהיה מתוך כעס, בקשר הגיוני ובפרופורציה למעשה.
    ד. גינוי המעשה בלבד, ולא אישיותו של הילד
  4. התאוריה ניתנת ליישום גם על ילדים קטנים בשלבים התפתחותיים מוקדמים:
    (גם תינוק מסוגל לפעול עפ"י התניה...)
  5. פירוט ברור של התהליך ותוצאותיו:
    התנהגות ? חיזוק חיובי/שלילי ? התנהגות חיובית עולה
    התנהגות ? עונש ? התנהגות שלילית עולה
  6. הדגשת החשיבות של הגדרת מטרות אופרטיביות- ע"י הקטנת גודל הצעדים, ניתן לצפות לתוצאות חיוביות.

חסרונות:
  1. במהלך מתן החיזוקים, הילד עלול לפתח תלות בחיזוקים, תוך פספוס המטרה הכוללת, שהיא הפנמת ערכים מוסריים.
  2. השיטה מתייחסת לאינדיבידואל כיצור הפועל בצורה מכנית/ רובוטית בלי אלמנט של חשיבה ובחירה.
    הוכחה לכך היא המחקר עליו מתבססת השיטה, שנוסה על בע"ח (המחקר של פבלוב).
  3. הילד מקבל חיזוק מגורם מסויים במצב נתון, אך מתקשה להשליך את ההתנהגות הרצויה למצבים אחרים, כלומר, התנהגותו של הילד תלויה בגורם המחזק בלבד.
    לדוג': ילד מקבל חיזוק על התנהגות רצויה בשיעור של מורה x. הוא אכן משפר את התנהגותו בשעורים הבאים של המורה x, אך בשיעורים של המורה y, הוא ממשיך להתנהג בהתנהגות הבלתי-רצויה.
  4. יעילות השיטה במקרים מסוימים העלולה להיות זמנית בלבד, כיוון שהילד מתרגל לקבלת חיזוקים, ובשלב מסוים הילד מאבד את ההתלהבות הראשונית מהחיזוקים.

דעתנו האישית: אנו מצדדות ביתרונות המנויים לעיל. אנו חושבות שהשיטה תהיה יעילה ברוב המקרים.
מצאנו שרוב בני האדם פועלים עפ"י שיטה זו גם בצורה בלתי-מודעת, בעיקר ע"י נתינת חיזוקים חיוביים מילוליים (כגון: יישר כח, יפה, כל הכבוד וכדו').
בנוסף, השיטה פונה לצד הרגשי של הילד, שהוא הבסיס ההכרחי ללמידה.
עם זאת, יש לוודא שהחיזוקים יינתנו בצורה מבוקרת במינון הנכון והמתאים לכל פרט בצורה ספציפית.

ביבליוגרפיה

1.                  בר אל, צ' (1996). פסיכולוגיה חינוכית, אבן יהודה: הוצאת רכס. ע"מ 31-40 ההתנהגותית.

 

אתרים לגישה ההתנהגותית

הזנת החתול – פבלוב

החתולים של פבלוב

טיפול התנהגותי אבחון ודרכי טיפול

האתר מציג אינדקס נושאים הקשורים באמנות הניהול. על מנת להיכנס לחומר הרלוונטי לגישה ההתנהגותית יש להכנס לשינוי התנהגות סקינר באות ש'.

סנונית

המסמך מציג את ניסויו של אש משנת 1952. ומציע קישורים לגישה ההתנהגותית.